A kislakás dicsőítése

2009.12.12. 22:49

Egy magára adó nő ruhatárában mindig van egy "kisfekete" - egy rafináltan egyszerű fekete ruha, amit többféle alkalomra is sikeresen bevethetünk. A kisfekete nem egy ruha - ez a praktikusan elegáns szinonímája az öltözködésben.

A kislakás sem egyszerűen egy kisméretű lakás, hanem olyan térkapcsolat, amely használója igényeire szabottan kiemeli a környezet adta lehetőségeket. Bár a "szabása" nagyonis különböző lehet, abban mindegyik fogalommá vált kislakás megegyezik, hogy belépve úgy érezzük - ezt másként nem is lehetett volna jól kialakítani.

Nem titkolom: szeretném elérni ezt a fajta "tökéletességet" ebben a lakásban, és ezért foglalkoztat minden részlet oly sokat. Az eredeti elképzelésekhez viszonyítva a lényeg nem, de néhány részlet bizony megváltozott menet közben.

A dongaboltozat megtisztításával sokat szenvedtünk, de miután elkészült az összes javítás, el nem tudtam volna képzelni, hogy egy központi világítás kedvéért bármit megbontsak újra. Fájó szívvel, de a tervezett marokkói lámpa nem kerül a boltozat közepébe. A motívum talán visszatér másutt, de az építés során egy egészen más megoldás jutott az eszembe, amikor naponta láttam a projektorok alulról felfelé nyúló fényében a boltozatot. A galéria korlátjára szerelt  led-falikarok, amelyek mind felfelé, mind lefelé világítanak. Az építés során annyiban módosultak a méretek, hogy most a nagy étkezőasztal tengelyébe kerül a galériakorlát kiugró része, tehát az erre szerelt lámpák az asztal közepére is világítanának, de ami esetünkben még fontosabb, hogy alulról világítják meg a boltozatot, ami kiemeli a formai szépséget - legalábbis szerintem. A lámpa szolid formavilága követelmény, de még meg kell találnom a végleges és illő formát.

A led-rajongásom azóta csak erősödött, mióta a ház liftjébe ilyeneket szereltünk. A lépcsőt négy darab, álló sorba rendezett Dioder fogja megvilágítani, és a másik sorozat a konyha és a zuhanyozó közti falra lesz szerelve, amolyan irányadónak.

Maradtak a sótéglák, a mögöttük lévő fénycsővel megvilágítva, a lépcső galériára vezető része alatt egy sorban. Csak hat darab sótégláról van szó (2000 Ft darabja) és a ledekkel az ablak irányából jövő fényt sokszorozzák ott, ahol valamilyen "tárgy" áll a fény útjában. 

Ezt a bejegyzést az írás pillanatában nem érzékeltetik fotók, hiszen a hatást még csak én "látom", a villanyszerelők pedig soppánkodnak - de idővel majd ide teszem a megvalósult állapotról készült képeket.

Egyelőre azonban nem a lámpatestek foglalkoztatnak, hanem az ajtó és az ablakok betétele, mert beköszöntött az igazi téli zimankó, és pénteken kibontottuk a régi ablakot, tegnap pedig az ajtót. A lakatos és a kőműves közös erőfeszítésel berakták a külső fém keretet, amely a korábbi ajtótok hatását igyekszik visszahozni, amellett, hogy elsődleges funkciója az új nyílászárók stabilitása a régi téglafal-szerkezetben.

Hát, igen, elkövettem a gyalázatot - műanyag ablakokat és ajtót rendeltem, és szívtelenül kihajítottam a totálisan elkorhadt régi, fa tokokat. Utáltam az ajtót, ami túl nagy volt, mégsem engedett be maximális fényt, utáltam a felette lévő befelé nyíló ablakokat, amelyek nyitogatása külön cirkusz volt. Utáltam, hogy nyitott ablaknál belátnak a torkomig, zárt ablaknál megfulladok nyáron és fagyoskodom télen, mert azon a "jó régi" ablakon át besüvített a szél. Lelketlenül megváltoztattam a nyitási szisztémát és az anyagot, de még az üveget is - mert nem akarom minduntalan függönyözni a lakásom - síma tejüveg lesz.

Holnap reggel, ha minden jól megy, akkor végre "lehatároljuk" a lakást és némi faljavítás után eltünik az udvarról a folyamatos építési törmelék-halom. Bent, a mostaninál elviselhetőbb hőmérsékleti viszonyok között folytatódik a munka: a burkolás.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sipucim.blog.hu/api/trackback/id/tr31581979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2009.12.25. 21:03:19

A bejegyzést, amikor írtam, elfelejtettem publikálni - csak elmentettem, igy most az akkori és az azóta történtek egy időben lesznek olvashatók azok számára, akik követik az eseményeket.

Az utolsó utáni pillanatban beépítették az ablakokat és az ajtót - azon a héten kezdődött az igazi zimankó. Egy ideiglenes, elektromos fűtőtesttel elviselhető meleget tudunk biztosítani a munkák folytatásához, miután a nyílászárók körüli hézagokat módszeresen felszámoltuk. Még mindig van kőművesmunka és ettől eléggé ki vagyok borulva. (Amíg kőműves van a lakásban, addig tart számomra az építkezés nehéz, mocskos része - a festés és az asztalosmunkák jelentik a reményteli véget.) A nyílászárók körüli "vakolat-mandzsetta" és a gipszkartonozás finomabb részletei. A sittet elszállították.

December 22-éig napi 16 óráztam, hogy a házzal és a lakással kapcsolatos dolgokat befejezzem a tervezett szinten, és elmenekülhessek a mamámhoz pihenni. Két napig rá sem néztem a gépemre. Fel kell töltődjem, hogy folytatni tudjam a lakást is, és a mi házunkkal kapcsolatos munkát is.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2009.12.25. 21:42:31

Mióta építkezem, először a barátnőmnél laktam, aztán az egyik szomszéd srác lakására "vigyáztam", amíg ő külföldön volt, aztán költöztem egy izraeli barátomhoz. Most, a feltöltődés másfél hetében a mamámnál vagyok, de egy dologban mindegyik átmeneti szállásom hasonlít: a kihúzható ágyakban, amelyeken alszom.
Szeretem a barátaimat, a mamámat, de gyűlölöm a kihúzható ágyakat! Alkalom adtán erről írok egy részletesebb elemzést is, most csak szimplán utálom azt a napi kétszeri rituálét, ami az ágy kinyitásával és becsukásával jár. Világ életemben ellenérzéseim voltak a kihúzható asztalokkal, ágyakkal kapcsolatban, de most mindennél erősebben növeli a vágyat bennem, hogy végre a saját, dupla ágyamban alhassak, amibe este csak belecsusszanok, reggel pedig csak megfordítom a takarót, hogy szellőzzön. Egy lakás kényelme számomra abban mérhető le, hogy nem a lakásért teszek dolgokat, hanem a lakás minden részlete praktikusan szolgálja az életemet.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2010.01.01. 20:06:38

A mamámnál olyasmit csináltam amit egyébként már nagyon régen nem: tv-t néztem. Leginkább a deko-csatornát. Különös örömet jelentett az angol házfelújításokról szóló sorozat. Mostanában, hogy átéltem egy dongaboltozatos lakás felújításának gyötrelmeit és persze meglepetésekkel teli örömeit is, nagy együttérzéssel figyeltem azt, amit a brit "kollégák" csináltak.

Viszont tőlem nagyon távol állt néhány olyan felújítás, amelyben valamilyen elvont esztétikum uralta a teret, a lakáshasználat praktikumát felülirva. Hiába, nem vagyok én sem designer, sem építész...:)

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2010.01.04. 23:48:02

Ma már január 4-e, de még mindig a gipszkartonozással pepecselünk. Szó szerint, mert minden apró részlet számít. A konyha mögötti kartonozást ma leszedettem, mert úgy rakták a szerkezeti elemeket, hogy az nem volt összhangban a felső konyhaszekrények kiosztásával. "Általában" - mondta a kartonozó, amitől a fejem majdnem felrobbant, hiszen ebben a lakásban semmi nincs "általában"! Persze, miután végigvezettem, hogy miként kell kinézzen a konyha, amihez a bútorokat már régen megvettem, tehát nem kérdés, hogy miként fog kinézni - ő is rájött, hogy itt nem lehet csak úgy odabiggyeszteni a szerkezetet, aztán gyorsan felcsavarozni a táblákat. Arról nem is beszélve, hogy ezen a helyen szükséges a karton mögötti hangszigetelés, hiszen olyan vékony a szomszéddal határos válaszfal, hogy a villanyszerelés nyomán három helyen is átszakadt a fal. Amit persze kijavítottunk a szomszédnál, de figyelmeztető jel arra nézve, hogy a lehetséges eszközökkel növelni kell az elhatárolódás mértékét.
Holnap tehát a páraelszívót kell összeszerelni annyira, hogy bemérjük a pontos magasságokat, és annak megfelelően a felső szekrény felerősítéséhez szükséges bordák helyét. Remélem, hogy holnap a zuhanytálca is a helyére kerül, és a burkolás megkezdése már valóban csak napok kérdése.

rozalicska 2010.01.06. 13:12:38

nem vagy semmi, képeket majd ugye teszel fel?
süti beállítások módosítása